କୁମାର ହାସନ, ରକ୍ତ ଓ ନିଆଁର କବି

କୁମାର ହାସନ, ରକ୍ତ ଓ ନିଆଁର କବି

ମୋ ଘର ଆଗରେ କେଉଁଠି ଗୋଟେ ମଲ୍ଲୀଫୁଲ ଫୁଟିଛି । ତାର ସବୁତକ ବାସ୍ନା ତୋତେ ଦେଲି । ନେ

ନବେ ଦଶକରେ ହାସନ ଦାଦାର ଗୋଟେ ଚିଠିର ଧାଡି ଏମିତି ଥିଲା । ହାସନ ଦାଦା ପାଖରୁ ଚିଠି ପାଇବା ଆମ ସମୟର ପ୍ରାୟ କବିଙ୍କର ଗୋଟେ ପ୍ରକାର ପୁରସ୍କାର ଥିଲା ଡେଙ୍ଗା, ଛାଟିଦେଲା ପରି , ଅତି ଚମତ୍କାର ହାସନ ଦାଦାଙ୍କର ଅକ୍ଷର ଅନେକ ସମୟରେ ତାଙ୍କ ଅକ୍ଷରର ରଙ୍ଗ ସବୁଜ ନଚେତ ଲାଲ । ଜୀବନରେ ବି ସେମିତି- ସବୁଜ ଓ ନାଲି ରଙ୍ଗର ଗୋଟେ ବିଚିତ୍ର ଫେଣ୍ଟାଫେଣ୍ଟି କୁମାର ହାସନଙ୍କର ଜୀବନ କବି ଭାବରେ ସେ ଯେତିକି ଭାବପ୍ରବଣ, ସାମାଜିକ କର୍ମୀ ଭାବରେ ସେତିକି ବାସ୍ତବବାଦୀ ଓ ନିଷ୍ଠାପର ।

ଆମ ସମୟର କବିତାରେ ସେ ଅନ୍ୟ ସବୁ କବିଙ୍କ ଠାରୁ ଅଲଗା କାରଣ ସେ ଶତ ପ୍ରତିଶତ କବି । ପୁରସ୍କାର, ସ୍ଵୀକୃତି କି ପରିଚୟ ଲାଗି ସେ କବିତା ଲେଖୁଥିବା କବି ନଥିଲେ ତାଙ୍କ କବିତା ରକ୍ତ ଓ ନିଆଁରୁ ଜନ୍ମ ନେଉଥିଲେ । ଭୋକ ଏବଂ ଅଭାବ ଭିତରୁ ଉତ୍ତୁରି ଆସୁଥିଲା ତାଙ୍କର କବିତା ଆମ ସମୟର ଅନେକ କବି ହାସନ ଦାଦାଙ୍କ ପାଖରୁ ସେହି ନିଷ୍ଠୁର ପ୍ରଶ୍ନଟି ଶୁଣିଆସିଛୁ-  “ଭୋକ ବିଷୟରେ କବିତା ଲେଖୁଛୁ ଯେ, ଭୋକ କଣ ଜାଣିଛୁ ?” ଆମ ସମୟର ସବୁ ନୂଆ କବି ତାଙ୍କ ପାଖକୁ ଯାଇଛନ୍ତି, ଭୋକ ଓ ଦୁଃଖର ଭାଷା ଶିଖିବାକୁ ଜୀବନର କବି ଓ ପ୍ରତିବାଦର ଚିନ୍ତକ ଭାବରେ ସେ ନିଜେ ଥିଲେ ଓଡିଆ କବିତାର ଏକ ଅଣ ଆନୁଷ୍ଠାନିକ ଗୁରୁକୁଳ ସେ ଆମ ସମସ୍ତଙ୍କର ବଡଭାଇ, ଆମର ପ୍ରିୟ ହାସନ ଦାଦା ।

କୁମାର ହାସନ କବି କବିତାକୁ ସାରା ଜୀବନ ମଶାଲ କିମ୍ବା ଅସ୍ତ୍ର ଭାବରେ ବ୍ୟବହାର କରିବାକୁ ସେ ଲେଖିଛନ୍ତି । କବିତାରେ ତାଙ୍କର କ୍ରୋଧ, କ୍ଷୋଭ, ଅସନ୍ତୋଷ, ଅଭାବବୋଧ, ହତାଶା ଓ ଗୋଟେ ସମତାଭିତ୍ତିକ ସମାଜର ସ୍ଵପ୍ନ ଅତି ସରଳ ଭାବରେ ଫୁଟି ଉଠନ୍ତି ତାଙ୍କ କବିତାର ନିଆଁ ଅନେକ ସମୟରେ ପାଠକକୁ ପୋଡି ଦେଇପାରେ ତାଙ୍କ କ୍ରୋଧର ଭାଷା ବର୍ଚ୍ଛା ପରି । ସେ କବିତାରେ ଆଘାତ ଦେବାକୁ ଭଲପାଆନ୍ତି ବେଳେ ବେଳେ ତାଙ୍କ କବିତାର ଚିତ୍ର ସବୁ ରୁକ୍ଷ, କର୍କଶ ଓ ରକ୍ତାକ୍ତ ତାହା ହିଁ ଆମ ସମୟ ଓ ସମାଜର ବାସ୍ତବତା ।

କୁମାର ହାସନଙ୍କର ସାହିତ୍ୟିକ ଜୀବନ ବିପୁଳ ହେଲେ ସେ ବିପୁଳ ଜୀବନରେ ଅଭାବର ସୀମା କିଛି କମ ନୁହେଁଷାଠିଏରୁ ଅଧିକ ବହି ତାଙ୍କର ପ୍ରକାଶିତ, ହେଲେ ଖୋଜିଲା ବେଳେ ଖଣ୍ଡେ ବି ବହି ତାଙ୍କର ମିଳିବ ନାହିଁ । ହଜାର ହଜାର କବିତା ସେ ଲେଖିଛନ୍ତି, ହେଲେ ମୋ ଜାଣିବାରେ ତାଙ୍କ କବିତା ବହିର ସଂଖ୍ୟା ଦୁଇ କିମ୍ବା ତିନି ନିଜ ଲେଖା ଓ ବହିକୁ ନେଇ ସେ ପ୍ରାୟତଃ ଉଦାସୀନ ।

ଆଶୀ ଦଶକରେ ନୂଆ ନୂଆ କବିତା ଲେଖୁଥିବା ବେଳେ “ସମାବେଶ” ପତ୍ରିକାରେ କୁମାର ହାସନଙ୍କର ତିନୋଟି କବିତା ମୁଁ ପଢିଥିଲି ସେ କବିତା ଲେଖିବାର ସାହସ ଓ ଶକ୍ତି ଆଜି ବି ଆମ ପାଖରେ ନାହିଁ । “ଜନ୍ମରୁ ଠିଆ ଳଙ୍ଗଳା” ଓ “ପ୍ରତିନିଧି”- ଏ ଦୁଇଟି କବିତାର ଧାଡି ଆଜି ବି ମୋର ମନେଅଛି

ପ୍ରତିନିଧି, ତମେ ସ୍ଵର୍ଗକୁ ଯାଅ କି ନର୍କକୁ ଯାଅ

ମୋ ଦେଲା ଭୋଟ ମୋତେ ଫେରେଇ ଦିଅ। “

ସେ କବିତାରେ ଏମିତି ଆହୁରି ଅନେକ ଧାଡି ଅଛି, ଯାହାକୁ ଆଜି ବି ଉଦ୍ଧାର କରିବାକୁ ମୋତେ ଡର ଲାଗୁଛି । ହାସନ ଦାଦା ପରମ ନିର୍ଭୀକତାର କବି ତାଙ୍କ ପାଖରୁ କବିତାର ବୃହତ୍ତର ଜୀବନକୁ ଦେଖିବାର ସୁଯୋଗ ଆମେ ପାଇଥିଲୁ। ପ୍ରେମ ଅପେକ୍ଷା ପ୍ରତିବାଦର ଭାଷା ଯେ ଅଧିକ ଜୀବନ୍ତ, ସେକଥା ସେ ଆମକୁ ବୁଝିଆ ଚାଲିଥିଲେ ସାହିତ୍ୟର ଏକମାତ୍ର ଧର୍ମ ହେଉଛି ନିଜ ଭିତରର ମଣିଷପଣିଆ ଓ ବିବେକକୁ ବଞ୍ଚାଇ ରଖିବା- ସେ ଧର୍ମକୁ ସେ ବଞ୍ଚିଥିଲେ

ଅସଂଖ୍ୟ ଅସଙ୍କଳିତ ଓ ଇତସ୍ତତଃ କୁମାର ହାସନଙ୍କ ଲେଖକୀୟ ପରମ୍ପରାକୁ ଗୋଟେଇ ରଖିବାର ଗୁରୁ ଦାୟିତ୍ଵ ଏବେ ନେବ କିଏ ?